6,5 miljoner SEK till Beammwave för 5G-teknik

Bland investerarna finns Almi Invest , som investerar 2,8 miljoner kronor, LU Holding och flera starka affärsänglar, däribland Thomas Rex med bakgrund inom Ericsson, Fingerprint Cards och Acconeer.

Bengt Lindoff , Sveriges mest produktiva uppfinnare och även på listan över världens mest produktiva uppfinnare med mer än 1800 beviljade patent, tar samtidigt en mer operativ roll som chefssystemarkitekt i företaget och Fredrik Rosenqvist , med bakgrund i både Saab Ventures och E.ON tar rollen som ordförande.

BeammWave utvecklar en unik och patenterad lösning för de högsta frekvensbanden inom 5G, som levererar snabbare och effektivare trådlös kommunikation. Företagets innovativa teknologi revolutionerar användningen av dessa frekvensband (mmWave) i mobila enheter. BeammWave har en unik funktionell partitionering där antennen kombineras med delar av radion, vilket möjliggör överlägsen prestanda och stor frihet för telefontillverkarna vad gäller antennplacering.

– Genom satsningen har vi nu möjlighet att ta ytterligare steg mot en kommersiell produkt. För att använda de kommande 5G-applikationerna i mobila enheter krävs ny teknik som vi nu kommer att leverera. Det är väldigt spännande att vi har lyckats samla så mycket teknisk och kommersiell expertis till företaget, säger Stefan Svedberg, VD för BeammWave.